کد مطلب:280121 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:233

مهدی از دیدگاه امام زین العابدین
«من ثبت علی مولاتنا فی غیبة قائمنا، اعطاه الله اجر الف شهید مثل شهداء بدر».

«هر كس در زمان غیبت قائم ما در محبت و ولایت ما ثابت قدم بماند خداوند به او پاداش هزار شهید از شهدای بدر عنایت فرماید».

(امام زین العابدین علیه السلام) [1] .

عصر امام زین العابدین علیه السلام شاید بدترین روزگار در تاریخ اسلام باشد، خفقان و اختناق نفسها را در سینه ها حبس كرده بود، كسی جرئت نمی كرد به امام سجاد علیه السلام نزدیك شود، فقط یك بار شرایط مساعد شد كه امام سجاد علیه السلام برای مردم موعظه كند و آن سخنرانی معروف آن حضرت در مسجد اموی بود، كه امام علیه السلام با دستهای بسته و زیر غل جامعه [2] در حضور یزید و دیگر دیپلماتهای پایتخت اموی آن را ایراد فرمود، كه در آن خطبه، پرده ها را كنار زد و تلاشهای چهل ساله ی بنی امیه را



[ صفحه 136]



خنثی نمود و حقانیت اهل بیت را در نفوذ ناپذیرترین پایگاه دشمن برای جهانیان به نمایش گذاشت.

بعد از آن سخنرانی، دیگر چنین فرصتی برای آن حضرت پیش نیامد ولی معارف عالیه ی اسلام را در ضمن دعاها و نیایشها بیان فرمود كه قسمتی از آنها در كتاب پرارج «صحیفه ی سجادیه» گرد آمده است. [3] .

روی این بیان، طبیعی است كه احادیث بسیار محدودی از آن حضرت به دست ما خواهد رسید، و احادیث مربوط به حضرت بقیة الله روحی فداه نیز در میان آنها اندك خواهد بود كه به برخی از آنها در این جا اشاره می كنیم:

80- «ابو خالد كابلی می گوید: به خدمت امام زین العابدین علیه السلام وارد شدم و عرض كردم: ای فرزند پیامبر! به من خبر ده از كسانی كه خداوند اطاعت آنها را بر من واجب كرده و محبت آنها را بر من فرض نموده، و بر همگان واجب است كه بعد از رسول اكرم صلی الله علیه و آله از آنها پیروی كنند؟ فرمود:

- «ای كنگر! «اولی الأمر» كه خدای تبارك و تعالی آنها را بر مردم، امام واجب الاطاعه قرار داده، امیر مومنان علی بن ابی طالب علیه السلام، سپس امام حسن، آنگاه امام حسین است و بعد از او امر به ما منتهی شده است».

ابو خالد می گوید: امام علیه السلام دیگر ساكت شد و من پرسیدم:



[ صفحه 137]



ای سرور من، از امیر مومنان به ما روایت شده كه خداوند هرگز زمین را خالی از حجت نمی گذارد، بعد از شما امام و حجت كیست؟ فرمود:

-«بعد از من پسرم محمد، كه نامش در تورات «باقر» است زیرا علم را می شكافد چه شكافتنی، بعد از او پسرش جعفر، كه نامش در آسمانها «صادق» است».

ابو خالد می گوید: عرض كردم: چگونه است كه او را «صادق» می گویند، در حالیكه همه ی شما صادق (راستگو) هستید؟!. فرمود:

-«پدرم از پدرش، از رسول اكرم صلی الله علیه و آله نقل كرد كه هرگاه پسرم: جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب متولد شود او را «صادق» بنامید، زیرا پنجمین پسرش نیز نامش جعفر خواهد بود و به دروغ ادعای امامت خواهد كرد و نام او در پیش خدای تبارك و تعالی «جعفر كذاب» است كه ادعای دروغ می كند، با پدرش مخالفت می كند و بر برادرش حسد می ورزد. و به هنگام غیبت او تلاش فراوان می كند كه او را لو دهد».

آنگاه امام سجاد علیه السلام به شدت گریست و فرمود:

-«كأنی بجعفر الكذاب و قد حمل طاغیة زمانه علی تفتیش امر ولی الله، والمغیب فی حفظ الله و التوكیل بحرم ابیه، جهلا منه بولادته، و حرصا منه علی قتله ان ظفر به و طمعا فی میراثه حتی یأخذه بغیر حقه».

-«گویی جعفر كذاب را با چشم خود می بینم كه طاغوت زمانش را وادار می كند كه اقامتگاه ولی الله اعظم را تفتیش كند و به حرم پدرش سپاه بریزد، در حالیكه آن امام غائب از نظر در حفظ و حراست خداست».

«این همه تلاش جعفر برای این است كه او از داستان تولد اطلاعی ندارد و بسیار حریص است كه اگر او را بیابد به قتل برساند و چشم طمع به



[ صفحه 138]



میراث او دوخته است كه به ناحق آنرا بخورد». [4] .

81- «یكی از آقا زادگان امام زین العابدین علیه السلام می گوید: هر وقت پدرم می خواست در مورد برادرم «محمد» سخنی بگوید از او «باقر» تعبیر می كرد، یك روز پرسیدم: پدرجان! چگونه است كه برادرم را «باقر» تعبیر می فرمایید؟ پدرم تبسمی كرد و به سجده رفت و سجده اش را طول داد، شنیدم در سجده عرض می كند:«بار خدایا! ترا سپاس می گویم چه نعمتهایی بر ما اهل بیت ارزانی فرموده ای». این را چندین بار تكرار كرد و سر از سجده برداشت و فرمود.

-«یا بنی ان الامامة فی ولده الی ان یقوم قائمنا علیه السلام فیملأها قسطا و عدلا».

-«پسرجان! امامت در نسل اوست تا روزی كه قائم ما كه درود خدا بر او باد ظاهر شود و زمین را پر از عدل و داد فرماید».

سپس فرمود: او پدر امامان، معدن حلم و بردباری و شكافنده ی علوم است. به خدا سوگند او از همه به پیامبر شبیه تر است. پرسیدم: امام بعد از او چند نفر است؟ فرمود: هفت نفر است كه یكی از آنها مهدی آخر الزمان است كه دین را در آخر زمان بپا می دارد». [5] .

82- «یا ابا خالد! لتأتین فتن كقطع اللیل المظلم، لا ینجو الا من اخذ الله میثاقه اولئك مصابیح الهدی و ینبابیع العلم، ینجیهم الله من كل فتنة مظلمة كأنی بصاحبكم قد علا فوق نجفكم بظهر كوفان فی ثلاثمأة و بضعة عشر رجلا، جبرئیل عن یمینه و میكائیل عن شماله و اسرافیل امامه، معه رایة رسول الله صلی الله علیه و آله قد نشرها لا یهوی بها الی قوم الا اهلكهم الله عزوجل».



[ صفحه 139]



-«امام زین العابدین علیه السلام خطاب به ابو خالد كابلی فرمود:

-«ای ابا خالد! برای شما فتنه هایی چون قطعات شب یلدا پیش خواهد آمد، از این فتنه ها نجات نمی یابد جز كسی كه خداوند از او پیمان گرفته باشد، كه آنها مشعلهای هدایت و سرچشمه های دانش و فضیلت هستند. خداوند به وسیله ی آنها از هر فتنه ی ظلمانی نجات می دهد. گوئی صاحب شما را می بینم كه در پشت كوفه با 313 نفر در سرزمین نجف حركت می كند، جبرئیل در طرف راست او، میكائیل در طرف چپ او، و اسرافیل در پیشاپیش او حركت می كنند. پرچم رسول اكرم صلی الله علیه و آله با او هست، چون این پرچم به اهتزاز در آید به سوی هر قومی حركت كنند خدای تبارك و تعالی آن قوم را هلاك می كند». [6] .

83- «من ثبت علی موالاتنا فی غیبة قائمنا، اعطاه الله اجر الف شهید مثل شهداء بدر».

-«كسی كه در زمان غیبت قائم ما (عجل الله فرجه) بر موالات ما ثابت بماند خداوند به او پاداش هزار شهید از شهدای بدر عطا می فرماید». [7] .

در روایات فراوانی از سختیهای دوران غیبت گفتگو شده و در برخی از آنها آمده است: «در زمان غیبت قائم ما، كسی كه بر ایمان خود ثابت و استوار بماند همانند كسی است كه بخواهد خارهای درخت خاردار را با دست خود پاك كند». هنگامی كه استوار ماندن در آن عصر این قدر سخت و دشوار باشد طبعا پاداش بسیار والایی خواهد داشت كه حدیث فوق عظمت فوق العاده ی آن را بیان می كند.

84- «فی القائم سنة من نوح و هو طول العمر».



[ صفحه 140]



-«در قائم ما نشانی از حضرت نوح است و آن طول عمر است». [8] .

عمر طولانی حضرت نوح علیه السلام از مسلمات تاریخ است پیروان همه ی ادیان آسمانی بر آن ایمان راسخ دارند، از این رهگذر در دهها حدیث از رسول اكرم صلی الله علیه و آله و پیشوایان معصوم علیهم السلام پیش از تولد آن مهر تابان تأكید شده كه آن حضرت از نظر طول عمر یادآور عمر طولانی حضرت نوح است.

در قرآن كریم مدت دعوت حضرت نوح بعد از بعثت و پیش از طوفان 950 سال آمده است [9] كه با افزودن بقیه ی عمر آن حضرت از پیش از بعثت تا بعد از طوفان بسیار طولانی خواهد بود كه بر اساس برخی از روایات به 2500 سال می رسد. [10] .

هنگامی كه عمر حضرت نوح از طرف همه ی ادیان پذیرفته شده، دیگر برای تردید در عمر شریف حضرت ولی عصر عجل الله فرجه مورد نمی ماند، هنوز عمر آن حضرت به نصف عمر نوح نرسیده، كه هم اكنون یك هزار و یك صد و پنجاه سال از عمر شریف آن حضرت می گذرد.

85- «فی القائم منا سنن من ستة من الأنبیاء، سنة من نوح، و سنته من ابراهیم، و سنته، من موسی، و سنته من ایوب، و سنته من محمد صلوات الله علیهم. فاما من نوح فطول العمر، و اما من ابراهیم فخفأ الولادة و اعتزال الناس، و اما من موسی فالخوف و الغیبته، و اما من عیسی فاختلاف الناس فیه، و اما من ایوب فالفرج بعد البلوی، و اما من محمد صلی الله علیه و آله و سلم فالخروج بالسیف».



[ صفحه 141]



-«در قائم ما شش نشانه از شش پیامبر هست، نشانی از حضرت نوح، نشانی از حضرت ابراهیم، نشانی از موسی، نشانی از حضرت عیسی، نشانی از حضرت ایوب، و نشانی از حضرت محمد كه درود خداوند بر آنها باد.

-نشانه ی او از حضرت نوح، عمر طولانی اوست.

- نشانه ی او از حضرت ابراهیم، تولد پنهانی و كناره گیری او از میان مردم است.

-نشانه ی او از حضرت موسی، ترس و وحشت و غیبت اوست.

- نشانه ی او از حضرت عیسی، اختلاف مردم در حق اوست.

- نشانه ی او از حضرت ایوب، فرج بعد از شدت است.

- و اما نشانه ی او از حضرت محمد صلی الله علیه و آله قیام به شمشیر اوست». [11] .

86- «زهری می گوید: در خدمت امام زین العابدین علیه السلام بودم كه فرزند برومندش محمد باقر وارد شد، امام علیه السلام مطالبی به او فرمود و در ضمن آن او را به «حسن خلق» توصیه می فرمود. با خود گفتم كه نكند امام از رحلت خود خبر بدهد، و لذا پرسیدم: بعد از شما به چه كسی مراجعه كنیم؟ فرمود: به این پسرم. و با دست خود به سوی امام باقر اشاره كردند و فرمودند: این پسرم وصی، وارث، مخزن علم من و معدن دانش و شكافنده ی علوم است و....

گفتم: چگونه است كه به فرزند بزرگترتان وصیت نفرموده اید؟!

فرمود: امامت با كوچكی و بزرگی سن نیست، بلكه رسول اكرم صلی الله علیه و آله این چنین با ما پیمان بسته است و در لوح و صحیفه این چنین یافته ایم.



[ صفحه 142]



پرسیدم: رسول اكرم صلی الله علیه و آله به چند نفر جانشین برای خود تعیین كرده و به شما عهد فرموده است؟ فرمود:

-«در صحیفه و لوح تعداد دوازده امام با نام و نام پدر نوشته شده كه هفت تن آنها از نسل این پسرم محمد (امام باقر) خواهد بود كه مهدی یكی از آنهاست». [12] .

87- «القائم منا تخفی علی الناس ولادته، حتی یقولوا: لم یولد بعد، لیخرج حین یخرج و لیس لأحد فی عنقه بیعة».

-«ولادت قائم ما بر مردم پوشیده می ماند و مردم می گویند كه هنوز متولد نشده است. این برای آن است كه به هنگام ظهور بیعت كسی در گردن او نباشد». [13] .

88- «و ان للقائم منا غیبتین، احداهما اطول من الاخری،«اما الاولی فسته ایام، او ستة اشهر، او سته، سنین. و اما الاخری فیطول امدها حتی یرجع عن هذا الأمر اكثر من یقول به، فلا یثبت علیه الا من قوی یقینه و صحت معرفته و لم یجد فی نفسه حرجا مما قضینا و سلم لنا اهل البیت».

-«برای قائم ما دو غیبت است كه یكی از آنها طولانی تر از دیگری است. غیبت اولی شش روز، شش ماه و شش سال است، ولی غیبت دیگری به قدری طولانی خواهد بود كه بیشتر قائلین به آن از اعتقاد خود برمی گردند، در امامت او ثابت قدم نمی ماند جز كسی كه ایمانش قوی و معرفتش كامل باشد و در برابر داوریهای ما تردیدی به خود راه ندهد و در برابر ما كاملا تسلیم باشد». [14] .

علامه ی مجلسی در شرح این حدیث می فرماید: شاید این حدیث



[ صفحه 143]



اشاره به تحولات وضع آن حضرت در غیبت صغری باشد كه در شش روز اول منحصرا اهل بیت آن حضرت از ولادت آن مهر تابان آگاه بودند و در شش ماه اول خواص شیعیان و نزدیكان از آن مطلع شدند، و در شش سال اول غالب شیعیان از آن آگاه شدند و بعد از شش سال (بعد از رحلت امام حسن عسكری علیه السلام) خبر ولادت آن كعبه ی موعود در اقطار جهان اسلام منتشر شد. [15] .

89- «اما ان ذا القرنین قد خیر بین السحابین، فاختار الذلول و ذخر لصاحبكم الصعب، فقیل له و ما الصعب؟ فقال: ما كان من سحاب فیه رعد و صاعقه و برق فصاحبكم یركبه، اما انه سیركب السحاب و یرقی فی الاسباب، اسباب السماوات السبع و الارضین السیع، خمس عوامر و اثنتان خربتان»..

-«ذوالقرنین در میان دو نوع ابر مخیر شد او ابر رام را برگزید و برای صاحب شما ابر ناآرام را نگهداشت. پرسیدند: ابر ناآرام چیست؟ فرمود: آن ابری كه رعد و برق و سر و صدا داشته باشد، صاحب شما بر آن سوار می شود. آری او سوار بر ابر می شود و در آسمانها بالا می رود و بر فراز زمینهای هفتگانه كه 5 تا از آنها آباد و دو تا خراب است، بالا می رود». [16] .

شاید این حدیث اشاره به مسافرتهای فضائی و حداقل سفرهای هوایی با وسائل امروزی یا وسایل مجهزتر آینده باشد. و شاید از این حدیث استفاده شود كه دو قاره ی زمین پیش از ظهور ویران خواهد شد.



[ صفحه 147]




[1] اعلام الوري، ص 402.

[2] زنجيري كه دستها را به گردن مي بندد.

[3] علاوه بر صحيفه ي معروف امام سجاد عليه السلام، چهار صحيفه ي ديگر به ترتيب زير در دست داريم كه هر كدام قسمتي از دعاهاي آن حضرت را در بر دارند:

1- صحيفه ي ثانيه، گرد آوري شيخ حر عاملي، صاحب وسائل الشيعه.

2- صحيفه ي ثالثه، گردآوري ميرزا عبدالله افندي، صاحب رياض العلماء.

3- صحيفه ي رابعه، گردآوري ميرزاي نوري، صاحب مستدرك.

4-صحيفه ي خامسه، گردآوري سيد محسن امين، صاحب اعيان الشيعه.

[4] كمال الدين، ص 320.

[5] كفاية الأثر، ص 237.

[6] بحارالانوار، ج 51 ص 135.

[7] اعلام الوري، ص 402.

[8] كمال الدين صدوق، ص 322.

[9] عنكبوت: 14.

[10] رجوع شود به كتاب «طول عمر امام زمان از ديدگاه علوم و اديان».

[11] المحجة البيضاء، ج 4 ص 338.

[12] كفاية الأثر، ص 243.

[13] اعلام الوري، ص 402.

[14] كمال الدين، ص 325.

[15] بحار الانوار، ج 51 ص 135.

[16] يوم الخلاص، ص 298.